Fotbolls-VM i Qatar - Film och diskussionsövning

Snart går avsparken för herrarnas fotbolls-VM i Qatar. Det blir en folkfest för spelarna och åskådarna, men det har det inte varit för de miljontals migrantarbetare som utgör 95 procent av arbetskraften. I övningen belyser vi de människorättskränkningar som är en konsekvens av beslutet att arrangera årets fotbolls-VM i Qatar.

arenabygge

I övningen får eleverna kunskap om turneringens baksida och det pris som migrantarbetarna i Qatar betalar för att göra VM möjligt. Eleverna får möjlighet att själva resonera kring varför situationen ser ut som den gör, samt ta ställning och göra värderingar i frågor om olika aktörers ansvar.

Övningen består av:

• Typ av material: Film