SkolsamarbetenSkolsamarbete

Skola för mänskliga rättigheter

Alla har rätt till kunskap om sina egna och andras rättigheter. Därför samarbetar Amnesty med gymnasieskolor runt om i landet.

Vi har utvecklat en modell som ger gymnasieskolor möjlighet att arbeta aktivt för att stärka kunskapen om och respekten för de mänskliga rättigheterna.

Genom att samarbeta med oss får skolan ett stöd i arbetet med att främja en skolkultur där mänskliga rättigheter står i fokus och skolan får en tydlig internationell profil.

Över 30 gymnasieskolor runt om i Sverige arbetar efter denna modell och blir en Skola för mänskliga rättigheter.

Våra samarbetsskolor arbetar enligt en modell som består av fyra delar.

Vi samarbetar med 38 gymnasieskolor – från Malmö i söder till Luleå i norr. Se vilka här!

Är du lärare på en samarbetsskola? Här hittar du information om samarbetet och material till undervisningen och till kampanjer.

Vill du veta mer om vår samarbetsform eller vårt arbete i skolan? Här hittar du kontaktuppgifter.