Amnesty Press #3 2024 - Demokratins fall?

I den här övningen får dina elever läsa reportage i Amnesty Press. Reportagen handlar om Argentina och Polen, där mänskliga rättigheter på olika sätt utmanats. De får jämföra dessa med varandra – och med Sverige. Övningen följs upp med efterföljande diskussion och reflektion.

aphuvudsidanum32024

Amnesty Press är en fristående och journalistiskt oberoende tidskrift som ges ut i fyra nummer per år, både i fysisk och digital form. I tidningen finns spännande reportage, från olika delar av världen, om mänskliga rättigheter. Amnesty Press #3 2024 handlar till stor del om hur mänskliga rättigheter begränsas på olika sätt i många delar av världen.

Syftet med övningen är att eleverna ska få lära sig mer om utvecklingen för demokratin i olika länder i förhållande till relevanta mänskliga rättigheter och utveckla förståelse för de bakomliggande mekanismerna.

Övningen består av följande delar:

• Amnesty Press (fysisk tidskrift, eller som nedladdningsbar .pdf här.
  • Lärarhandledning
  • Elevmaterial med instruktioner och begrepp
  • Bilaga, lista med relevanta rättigheter
  • Bilaga, matris