Lika rätt på vilka grunder?

Det är inte självklart vad som ska vara grund för diskriminering och inte. Vad gäller i Sverige och varför? Hur skulle det kunna se annorlunda ut? Det får eleverna utforska i den här övningen!

”Lika rätt på vilka grunder?” är en gruppövning där eleverna får ökad kunskap om diskrimineringsgrunderna i Sverige, men också resonera kring varför vissa saker är och inte är diskriminering.

Övningen bygger på ett antal kort. Vissa av korten utgör diskrimineringsgrunder enligt svensk lag, och andra enligt internationell rätt. Samtidigt är vissa inte diskrimineringsgrunder, och några har inget med diskriminering att göra över huvud taget. Vilka är vilka och varför är det så? Det får eleverna diskutera.

• Tema: Diskriminering
  • Anpassad för ämnesplanerna: SH 1a1, SH 1B