Schibbye på Amnestykonferens

Vidareutbildning

I september varje år samlas lärare från alla samarbetsskolor för vidareutbildning på en konferens. Experter, forskare, journalister, människorättsförsvarare och erfarna lärare föreläser, samtalar och svarar på frågor.

Varje år fokuserar vi på olika teman och har t. ex. belyst ämnen som flyktingars rättigheter, kvinnors rättigheter, yttrandefrihet, folkrätt, krig och konflikter, och klimatkrisen. Deltagarna får aktuell information inom området samt inspiration och material till undervisningen.

Så här såg konferensen ut 2023:

Tillfälle att utbyta erfarenheter

Konferensen är också ett viktigt tillfälle för lärare från olika samarbetsskolor att träffas och utbyta erfarenheter om hur olika skolor arbetar för att öka kunskapen om och engagemanget för mänskliga rättigheter bland elever.

Konferensen pågår i två dagar och två till fyra lärare från varje samarbetsskola deltar varje år

vår samarbetsmodell

Samrbetsskolor använder vårt utbildningsmaterial i undervisningen.

I december varje år deltar skolorna i en global kampanj.

I samband med den globala kampanjen genomförs en temadag.