Yttrandefrihetens gränser

Rondellhundar, offentliga uthängningar, nazistdemonstrationer och blockerade motorvägar - listan på omdebatterade fall av åsiktsyttringar och påverkansmetoder kan göras lång. Den senaste tiden har koranbränningarna runt om i Sverige på nytt aktualiserat frågan om hur långt yttrandefriheten egentligen sträcker sig. Vilka överväganden måste göras när yttrandefriheten ställs på sin spets? Var går yttrandefrihetens gränser? Det får eleverna utforska i denna övning.

megafonyf

Övningen utgår från ett antal olika fall där yttrande- och demonstrationsfriheten ställs mot andra rättigheter, till exempel rätten att inte bli diskriminerad. Syftet är att eleverna ska få möjlighet att tillsammans lära sig om svåra situationer där rättigheter står på spel.

Klassen delas in i grupper och arbetar med ett av fallen. I slutet redovisar de sitt fall för klassen.

Övningen består av:

• Lärarhandledning
  • Sex aktuella och omdiskuterade fall där yttrandefriheten ställs på sin spets.
  • FN:s allmänna förklaring om de mänskliga rättigheterna, förenklad och nerkortad.

(Bild: PATRICK HERTZOG/AFP via Getty Images)

• Tema: Mänskliga rättigheter
  • Anpassad för ämnesplanerna: SH 1a1, SH 1B, SH 2