Metodmaterial i källvärdering

I dagens medielandskap, med alla de möjligheter som internet och sociala medier ger, är informationsflödet större än någonsin. I tider av krig och konflikter präglas informationsmiljön på internet av propaganda och desinformationskampanjer. För att ha möjlighet att orientera oss och fungera som aktiva deltagare i ett demokratisk samhälle måste vi kunna värdera den information som når oss genom olika kanaler. Därför har vi tagit fram detta metodmaterial i källvärdering.

Lathund i källvärdering

Materialet består av en lathund i källvärdering som dina elever kan tillämpa på en mängd olika typer av källor på internet. Den syftar till att vara en utgångspunkt för eleverna när de tränar upp sin källkritiska förmåga. Lathunden består av en steg-för-steg guide, som hjälper eleverna värdera källor på ett strukturerat sätt med hjälp av information och stödfrågor.

Kakhovka_HES (1)

Övning i källvärdering - Kachovkadammen

Till metodmaterialet hör också en enklare källövning, som handlar om kollapsen av Kachovkadammen i juni 2023, och vem som egentligen låg bakom. Används med fördel som introduktion till metodmaterialet och frågor om källvärdering i krigstidens informationsmiljö, som präglas av desinformation och propaganda.

Ladda ner materialet nedan!

• Tema: Mänskliga rättigheter
  • Anpassad för ämnesplanerna: SH 1a1, SH 1B, SH 2