Medborgarrättsrörelsens kamp för ett jämlikt USA

Under det senaste året har rasism och diskriminering som framför allt svarta amerikaner länge utsatts för uppmärksammats i media, genom protester och på internet. Den här lektionen ger eleverna en historisk bakgrund till dagens rasism och diskriminering i USA.

Lektionsupplägget handlar om medborgarrättsrörelsens kamp för ett jämlikt USA, och utgår från Gloria Ray Karlmarks berättelse om The Little Rock Nine och deras kamp för en avsegregerad skola i Arkansas på 1950-talet. I presentation finns bilder, filmklipp och diskussionsfrågor, och den kan streamas som Prezi, laddas ner som PDF eller hämtas som presentation

• Typ av material: Presentation
  • Anpassad för ämnesplanerna: SH 1a1, SH 1B

Medborgarrättsrörelsens kamp för ett jämlikt USA