Fyra fall – övning med individer i fokus

Vad har hänt med Aigul Utepova, Noura Hussein, Marielle Franco, och Aser Mohamed?

Amnesty har mycket information om människor som har gripits, förföljts eller trakasserats för att de uttryckt sina åsikter.

I övningen Fyra fall får eleverna läsa om några personer som har råkat illa ut för vad de tycker och tänker.

Övningen innehåller fyra olika fall. Eleverna arbetar i grupper och alla får var sitt som de ska sätta sig in för att sedan presentera för de andra.

För att se samband mellan händelser, individer och strukturer arbetar de med en matris, som blir utgångspunkt för jämförelser, analyser och diskussioner.

• Anpassad för ämnesplanerna: SH 1a1, SH 1B

Fyra fall – Elevmaterial