Fånge i nätet? Övning i källkritik

Vi använder ofta internet för att söka information. Men vad är egentligen en trovärdig källa och hur kan vi veta det? Övningen ”Fånge i nätet?” ger eleverna möjlighet att träna på att granska information från olika källor och reflektera kring deras relevans och trovärdighet.

I övningen får de undersöka vad som händer i Venezuela och vem Leopoldo López är. Eleverna arbetar i grupper, läser anvisade artiklar på nätet och tittar på filmklipp.

Vad de inte vet är att grupperna har olika källor. Några har källor som ger en positiv bild, medan andra har källor som ger en negativ bild. Men vad händer när dessa bilder sedan ställs mot varandra?

Ladda ner elevversionen och lärarhandledningen och låt eleverna undersöka situationen i Venezuela och reflektera kring olika källors trovärdighet.

• Anpassad för ämnesplanerna: SH 1a1, SH 1B

Fånge i nätet? Elevversion