Det nya landet: Simuleringsövning

En skolklass på en öde ö. Ett nytt land. En grundlag måste utformas. Men vilka rättigheter ska gälla? Och vad händer när konflikterna skärps på ön?

Det nya landet är en övning som ger eleverna möjlighet att reflektera kring vad mänskliga rättigheter innebär. Vad är en rättighet? Och vad får det för konsekvenser om något inte är en rättighet?

Övningen består av flera scenarier. Klassen delas in i grupper och läraren leder dem genom scenarierna och diskuterar vilka konsekvenser deras val får.

Till övningen finns även ett bildspel i prezi och i PDF-format som illustrerar simuleringens olika steg.

• Anpassad för ämnesplanerna: SH 1B, HI 2

Det nya landet - Lärarhandledning