Presentationsteknik: Varifrån flyr människor och varför?

Flera av gymnasieskolans kurser innehåller muntliga presentationer av olika slag. I denna övning får eleverna träna sig på att framföra fakta och åsikter muntligt på ett både kreativt och strukturerat sätt.

Övningen är inspirerad av en speciell presentationsteknik som heter Pecha Kucha. Eleverna får arbeta i grupper, söka information och sammanställa ett bildspel om situationen i några länder som många flyr ifrån.

Presentationen ska bestå av 20 bilder, som bara får visas i 20 sekunder per bild. Därför måste eleverna förbereda sig noggrant och avgränsa sitt ämne.

Pecha Kucha kan genomföras i alla kurser där muntlig presentationsteknik ingår.

• Typ av material: Övning
  • Tema: Flyktingar och migration
  • Anpassad för ämnesplanerna: SH 2, HI 2, SV 2
  • 120-180 min