adaylovarygg

A-day - en föreläsning om mänskliga rättigheter

A-day är en föreläsning om mänskliga rättigheter som riktar sig till gymnasieelever. Under 1 timme varvas föreläsningar med korta filmer och interaktion.

Under hösten 2024 drar vi återigen igång vår uppskattade turné för att möta elever på skolan och prata om mänskliga rättigheter.

Genomförande

A-day genomförs genom besök på skolan av Amnestys föreläsare.

Vid besök på er skola är ni ansvariga för att boka en aula eller i en annan lämplig lokal som passar förutsättningarna. För att vi ska kunna genomföra A-day på plats krävs att det finns en projektor, en ljudanläggning, en mikrofon (mygga) och möjlighet att dämpa belysningen i lokalen.

A-day lämpar sig i grunden bra för en stor publik på mellan 90-300 deltagare.

Innehållet är utvecklat och anpassat för elever i årskurs 1 och 2 på gymnasiet. Filmerna är inte alltid textade och vissa filmer kan vara på engelska.

Det är viktigt för genomförandet att de lärare som undervisar klasserna också är med under själva föreläsningen.

Höstens innehåll

A-day utgör en bra introduktion till mänskliga rättigheter och kan vara en viktig del i skolans värdegrundsarbete.

På höstens A-day kommer vi fokusera på utvecklingen av politiska och medborgerliga rättigheter, och demokratins utmaningar. På vilka sätt kringskärs och begränsas människors möjlighet att utöva sina rättigheter? Varför minskar stödet för mänskliga rättigheter inom vissa delar av befolkningen, tex unga människor? Och vad kan vi göra för att säkerställa att mänskliga rättigheter ska vara vägledande även i framtiden?

Uppföljning

Efter att deltagit på A-day vill en del elever engagera sig för mänskliga rättigheter. Därför kontaktar vi de elever som lämnar sina kontaktuppgifter till oss. Återkoppling kan ske via ett digitalt möte eller att vi träffar intresserade elever på skolan igen. Vid detta tillfälle vi vill gärna att ni som skola är behjälpliga med en lämplig lokal även för detta ändamål.

Har ni frågor om A-day? Kontakta oss!

Martin Rydehn

Projektledare