IMG_2372 (1)A-DAY

ANMÄLAN ÖPPEN: NY TURNÉ MED A-DAY HÖSTEN 2024

I höst ger vi oss ut igen med vår turné A-day. Vi träffar tusentals elever runt om i landet med vår populära föreläsning om mänskliga rättigheter.

Höstens A-day kommer att fokusera på utvecklingen för politiska och medborgerliga rättigheter, och demokratins utmaningar. På vilka sätt kringskärs och begränsas människors möjlighet i världen att utöva sina demokratiska rättigheter? Varför minskar stödet för mänskliga rättigheter inom vissa delar av befolkningen, däribland unga? Och vad kan vi göra för att säkerställa att mänskliga rättigheter ska vara vägledande även i framtiden?

Innehållet i A-day byggs upp genom storytelling, där ett eller flera verkliga människoöden bär upp berättelsen. I takt med att skildringen utvecklas får eleverna reflektera och diskutera liknande dilemman samt koppla till sina egna liv. Med interaktiva “bikupor” och Ja- och Nej-lappar förblir eleverna aktiva genom hela föreläsningen. Presentationen tar en timme och består också av filmklipp och bilder. Föreläsningen är kostnadsfri för skolan.

Gör en intresseanmälan!
Läs mer om förutsättningarna att genomföra A-day. Gå in på fliken nedan som passar och gör en intresseanmälan. Sista anmälningsdag är onsdag 15 maj!

A-day1

Innefattar: Skåne, Blekinge, Småland, Halland, Öland

Innefattar: Västra götaland, Östergötland, Bohuslän, Dalsland, Närke, Värmland, Gotland

Innefattar: Södermanland, Västmanland, Uppland, Dalarna, Gästrikland, Hälsingland, Härjedalen, Medelpad, Jämtland, Ångermanland, Västerbotten, Norrbotten, Lappland