Temadag Hulebäck

Temadag som ska inspirera elever att våga

I december varje år arrangerar Hulebäcksgymnasiet en dag för mänskliga rättigheter med föreläsningar och workshops. I år är temat för dagen “mod” och inspiration hämtas från Amnestys kampanj BRAVE.

Malin Fogelström har fullt upp. Telefonen ringer hela tiden och det är många som drar i henne. Hon är ansvarig för den årliga dagen för mänskliga rättigheter på Hulebäcksgymnasiet i Mölnlycke. Och det är mycket som måste klaffa. Över 800 elever ska ta del av ett omfattande program med föreläsningar och workshops.

Temadagen är något av en tradition på skolan. Men några saker är nya för i år: Hulebäcksgymnasiet samarbetar numera med Amnesty International. I samband med temadagen deltar därför skolan i Amnestys kampanj BRAVE – en kampanj till stöd för människorättsförsvarare runt om i världen – och temat för dagen är ”mod”.

Inspirera eleverna till att våga

Det har hunnit bli tidig förmiddag. Invigningen, som genomfördes med fullsatt läktare i gymnastiksalen, är precis avklarad. Vi slår oss ner vid ett bord i lärarrummet och Malin börjar snabbt förklara tanken bakom temadagen:

– Vi måste bli bättre på att ”fira” mänskliga rättigheter. En dag som den här ska inspirera eleverna till att våga göra något, både i det lilla och i det stora.

Temadag eller veckaOch det är lätt att se den tanken i det program som Malin tagit fram tillsammans med sina kollegor. Journalister och olika organisationer har bjudits in till skolan och det handlar om såväl allvarliga kränkningar i andra delar av världen, som om övergrepp här, i vår egen vardag. Visst finns risken att det blir dystert, men Malin betonar vikten av att ingjuta hopp:

– Vi måste visa att det finns många organisationer som gör bra saker för mänskliga rättigheter, så att elever vet hur de kan engagera sig.

Ett långsiktigt arbete

Inför temadagen har skolan fått utbildningsmaterial från Amnesty. Paul Sahlin slår sig ner vid bordet. Han är lärare i samhällskunskap på ekonomiprogrammet och han berättar om hur de arbetat i undervisningen. I samhällskunskapen har eleverna i årskurs 1 analyserat fallen som BRAVE-kampanjen handlar om och i engelskan har de skrivit egna brev till stöd för människorättsförsvararen Shackelia Jackson på Jamaica.

Men Paul är också tydlig med att det här är ett långsiktigt arbete. Under hösten har de arbetat mycket med frågor som rör flyktingar, migranter och nationella minoriteter. Och arbetet fortsätter ända fram till studenten:

– Man kan säga att i årskurs 1 får eleverna öppna upp kunskapspaketet, och i tvåan och trean får de möjlighet att förvalta sitt intresse för mänskliga rättigheter genom fördjupningar och gymnasiearbetet, förklarar Paul.

Involvera alla

En utmaning med en sådan här temadag är att involvera alla. Hulebäcksgymnasiet är en stor skola. Malin betonar därför vikten av att både ha tid att förankra arbetet och till att kommunicera internt. Hon har, som pedagogisk utvecklingsledare, tid avsatt i sin tjänst för den här sortens arbete. Och för att nå ut till alla lärare använder Malin skolans interna nyhetsbrev för att informera om vad som är på gång. Allt material som lärarna behöver till temadagen finns också samlat på ett och samma ställe på skolans intranät.

– Lärare har ofta så mycket att göra, så det måste vara enkelt, säger Malin.

Internationell solidaritet i praktiken

Men arbetet med mänskliga rättigheter är inte bara något teoretiskt. I samband med temadagen deltar skolan i Amnestys kampanj BRAVE och samlar in namnunderskrifter till stöd för människorättsförsvarare runt om i världen. Elever från årskurs 1 och 3 på ekonomiprogrammet turas om att stå i korridoren och be andra elever skriva under vykort, som sedan ska skickas till olika myndigheter. Till sin hjälp har de fått material från Amnesty, till exempel affischer och ett litet ”gym” där man kan träna upp sin hand för att orka skriva många brev.

Temadag HulebäcksgymnasietEleverna Ellen Johansson och Malin Ekhammar har skött kampanjen under förmiddagen:

– Många skrattar åt gymmet, säger Ellen och ler, men det får folk att stanna till. Och ser andra att det står många här så känns det enklare att komma fram och skriva under.

Men eftersom alla inte är riktigt lika intresserade, så har Malin Ekhammar ett knep:

– Om man pratar med de man känner så drar de i sin tur med sig andra personer fram till bordet.

Även om det inte alltid är enkelt så är de båda övertygade om att det är ett viktigt arbete:

– Ja, det är en självklarhet att stödja mänskliga rättigheter, säger Ellen. För det är viktigt att inte glömma hur det ser ut i världen. Det vi har i Sverige är ingen självklarhet.

Text: Christoffer Dahlin

Foto: Paul Sahlin (bilden längst upp)

Vår samarbetsmodell

Varje höst deltar lärare på en tvådagars konferens i Stockholm.

Samrbetsskolor använder vårt utbildningsmaterial i undervisningen.

I december varje år deltar skolorna i en global kampanj.

I samband med den globala kampanjen genomförs en temadag.