För gymnasieskolor i södra Sverige

Vill ni erbjuda eleverna en föreläsning om mänskliga rättigheter? Här kan ni lämna er intresseanmälan!

Intresseanmälan till A-day 2024 är nu öppen

Innan ni skickar in er intresseanmälan är det viktigt att noga läsa igenom vad A-day innebär, och vilka förutsättningar som krävs för att vi ska kunna genomföra A-day på er skola.

Övergripande

• Målgruppen för A-day är elever i årskurs 1 och 2 i gymnasieskolan.
  • Alla filmer är inte textade och filmer på engelska kan förekomma. Är ni osäkra på om innehållet passar just era elever är ni varmt välkomna att fråga oss.
  • A-day lämpar sig bäst för en större publik, från 90 elever och uppåt.
  • A-day genomförs i lämplig lokal på skolan eller annan lokal som skolan tillhandahåller för tillfället.
  • A-day tar cirka 1 timme och genomförs av en föreläsare från Amnesty.
  • A-day börjar kl 10, om inget annat bestämts i samråd mellan skolan och Amnesty.

Lokal & genomförande

• Skolan måste kunna tillhandahålla en lämplig lokal där föreläsningen genomförs på plats.
  • Lokalen behöver ha projektor, projektorduk, ljudsystem, en mikrofon (mygga) och möjlighet att dämpa belysning
  • Skolan utser en ansvarig lärare som Amnesty kan vara i kontakt med inför A-day, som säkerställer att allt finns på plats under dagen då A-day ska genomföras och som vi kan ha kontakt med inför uppföljningsarbetet.
  • Skolan utser en teknikansvarig person som hjälper till under A-day.
  • Undervisande lärare sitter med sina klasser under A-day. Lärarnas närvaro bidrar till bättre möjligheter att genomföra en bra föreläsning.
  • I anslutning till A-day genomför vi en kampanj på skolan till stöd för en fängslad människorättsförsvarare.
  • Om praktiska begränsningar finns att samla alla elever i en och samma lokal, kan ytterligare en föreläsning genomföras av Amnestys föreläsare samma dag.

Uppföljning

• Veckan efter A-day återkopplar Amnesty till elever som visat intresse att få veta mer om mänskliga rättigheter genom kontakt med Amnesty. Det kan handla om att Amnesty träffar en mindre grupp elever på skolan eller har ett möte med dessa digitalt. Vid skolbesök är det är viktigt att skolan kan vara behjälplig med att ordna en lokal även för detta ändamål.

A-day är kostnadsfritt för skolan, men anmälan är bindande. Avbokning måste ske senast tre arbetsveckor innan överenskommet datum annars kan Amnesty fakturera kostnaden för personal och resor.

Anmälan södra Sverige

Innefattar: Skåne, Blekinge, Småland, Halland, Öland

Sista anmälningsdag är 15 maj.

Hantering av anmälan

Intresset för A-day brukar vara stort. Vid hantering av intresseanmälningar beaktar vi:

• Datum för anmälan
  • Hur många klasser som får ta del av A-day
  • Skolans möjlighet att genomföra A-day (lokaler, teknik m.m.)

Våra föreläsares möjlighet att kunna resa till skolan inom en rimlig arbetstid

>ANMÄLNINGSFORMULÄR

Har ni frågor om A-day? Kontakta oss!

Martin Rydehn
Projektledare, Amnesty i skolan

Mejl: [email protected]

Läs mer om A-day här!