Skriv för frihet

Global kampanj

Varje år genomför Amnesty en omfattande global kampanj till stöd för individer runt om i världen som utsatts för allvarliga människorättskränkningar. Vi skriver brev, samlar in namnunderskrifter och uttrycker vår solidaritet på olika sätt. Samarbetsskolorna deltar i kampanjen.

Skolorna får kampanj- och utbildningsmaterial som gör det möjligt att arbeta med frågorna såväl inom ramen för den ordinarie undersvinsingen som på en temadag eller vecka.

Kampanjen inleds varje år i november och når sin "peak" runt 10 december - på den internationella dagen för de mänskliga rättigheterna. Genom att engagera sig i kampanjen Skriv för frihet, deltar skolorna tillsammans med flera miljoner människor runt om i världen som samtidigt agerar för de individer som fått sina rättigheter kränkta.

Vår samarbetsmodell

Varje höst deltar lärare på en tvådagars konferens i Stockholm.

Samrbetsskolor använder vårt utbildningsmaterial i undervisningen.

I samband med den globala kampanjen genomförs en temadag.