Värderingsövning om yttrandefrihet

På Kuba målar en grafittikonstnär "Raúl" och "Fidel" på två grisar som han tänker släppa lös på en konstshow. I Frankrike skickar en mamma sin son Jihad till förskolan. På hans t-shirt står det ”I am a bomb”. På ett torg i Tjeckien samlas människor i en anti-romsk demonstration. Var går egentligen yttrandefrihetens gränser?


Berättande fångar vår uppmärksamhet. Därför tar denna värderingsövning sin utgångspunkt i händelser, vilka formulerats som berättelser. Berättelserna - eller narrationerna - handlar om yttrandefrihet. 

Övningen är konstruerad så att läraren berättar vad som hänt, bryter mitt i berättelsen och låter eleverna ta ställning till en etisk fråga. Därefter fortsätter läraren, berättar hur det slutade och till sist diskuteras händelsen. Bildspelet kan användas som ett stöd i berättandet. 

  • Typ av material: Övning
  • Tema: Yttrandefrihet
  • Anpassad för ämnesplanerna: SH 2, MSK 1
  • 30-50 min

Ladda ned material

Värderingsfrihet om yttrandefrihet - lärarhandledning(PDF, 238.2 KB)LADDA NED
Värderingsövning yttrandefrihet - bildspel(PDF, 766.1 KB)LADDA NED

Fler tips kring övningen

  • Vill du veta mer om situationen för mänskliga rättigheter på Kuba? Läs om Kuba i Amnestys årsrapport.
  • Rädslan för terrorism har drivit fram nya lagar i flera europeiska länder. Vad innebär egentligen dessa? Läs mer här.   

Nyhetsbrev


Vill du alltid få det senaste från Amnesty i skolan?

Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få aktuell information om nytt material, aktiviteter och lektionstips.

Följ oss