Övning i källkritik

Vi använder ofta internet för att söka information. Men vad är egentligen en trovärdig källa och hur kan vi veta det? Övningen ”Fånge i nätet?” ger eleverna möjlighet att träna på att granska information från olika källor och reflektera kring deras relevans och trovärdighet.

I övningen får de undersöka hur det är att leva på Kuba. Eleverna arbetar i grupper, läser anvisade  artiklar på nätet och kollar på filmklipp. Vad de inte vet är att grupperna har olika källor. Några har källor som ger en positiv bild, medan andra har källor som ger en negativ bild. Vad händer när dessa bilder ställs mot varandra?


Ladda ner elevversionen och lärarhandledningen och låt eleverna undersöka situationen på Kuba och reflektera kring olika källors trovärdighet.


  • Typ av material: Övning
  • Tema: Yttrandefrihet
  • Anpassad för ämnesplanerna: SH 2, MSK 1
  • 60-80 min

Ladda ned material

Fånge i nätet - steg 1a
(documents/Yttrandefrihet_fangeinatate_steg1a.pdf, 359.4 KB)
LADDA NED
Fånge i nätet - steg 1b
(documents/Yttrandefrihet_fangeinatate_steg1b.pdf, 359.6 KB)
LADDA NED
Fånge i nätet - steg 2-4
(documents/Yttrandefrihet_fangeinatate_steg2-4.pdf, 82.5 KB)
LADDA NED
Fånge i nätet - Lärarhandledning
(documents/Yttrandefrihet_fangeinatet_LH.pdf, 216.4 KB)
LADDA NED

Nyhetsbrev


Vill du alltid få det senaste från Amnesty i skolan?

Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få aktuell information om nytt material, aktiviteter och lektionstips.

Följ oss