Att utkräva sina egna och andras mänskliga rättigheter

De mänskliga rättigheterna gäller alla, nu och i framtiden. Men hur kan de mänskliga rättigheterna utkrävas? Med hjälp av den här övningen och filmen får eleverna undersöka det.

I filmen får vi möta Markus, Sara, Amria och Eman. Deras mänskliga rättigheter har kränkts. Frågan är vad de kan göra?

Börja med att visa filmen (som är en fortsättning på filmen Vad är mänskliga rättigheter?). Till filmen finns även en övning där eleverna får arbeta i grupper. Varje grupp får fördjupa sig i ett fall där en person upplever att hen fått sina rättigheter kränkta. Tillsammans ska de undersöka vilka möjligheter till upprättelse som finns.

• Typ av material: Film
  • Tema: Mänskliga rättigheter