Värderingsövning: Vem får passera gränsen?

Inte sedan andra världskriget har så många människor i världen flytt sina hem. De allra flesta flyr till sina grannländer, men många vill ta sig till något EU-land. Men vid gränsen tar det stopp för många. Frågan är vem som ska få passera denna gräns? Och vilka principer ska gälla? I denna övning får eleverna reflektera kring det.

I övningen "Vem får passera gränsen?" får eleverna leva sig in i olika situationer, formulera argument och skifta perspektiv. 

Eleverna blir indelade i två länder. Det ena är en välmående demokrati. Det andra är en fattig diktatur. De får - utifrån sina rådande positioner - bestämma vilka som ska få passera gränsen mellan länderna. Men därefter får de byta plats. Håller argumenten då? 

  • Typ av material: Övning
  • Tema: Flyktingar och migration
  • Anpassad för ämnesplanerna: SH 2, HI 2, SV 2
  • 45-60 min

Ladda ned material

Vem får passera gränsen? - Lärarhandledning(PDF, 148.8 KB)LADDA NED

Nyhetsbrev


Vill du alltid få det senaste från Amnesty i skolan?

Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få aktuell information om nytt material, aktiviteter och lektionstips.

Följ oss