Film om rätten till bostad och diskriminering

Tak över huvudet är ett grundläggande mänskligt behov. Därför är bostad en mänsklig rättighet - och inga människor ska tvingas sova utomhus. Men många människor tvingas göra det ändå, även i Sverige. Vissa grupper är särskilt utsatta som konsekvens av diskriminering.

Hur kan livet se ut för den som saknar bostad i Sverige idag? Vilka rättigheter kränks och vems är ansvaret? Varför ser samhällsdebatten ut som den gör? Och hur kan vi säkerställa att ingen människa någonsin ska behöva sova utomhus?

Det får eleverna utforska i detta lektionsmaterial. Övningen består av en film, lektionsunderlag med diskussionsfrågor samt förslag på frågor att arbeta vidare med.

• Typ av material: Film
  • Tema: Diskriminering